Jazz Research Journal: new publication / nueva publicación

Today I’m so pleased of sharing with you the release of the paper “The style of Roy Eldridge in 1938: Analytical study through two improvisations on ‘Body and Soul’” in Jazz Research Journal, Equinox Publishing (England). For me, publishing a paper on an American trumpeter in one of the more important (maybe the most) jazz journals in an international scope, is the culmination of a lot of years of work, frustrations and illusions, as well as a recognition.

Essentially, this paper compares two recording of the tune ‘Body and Soul’, performed by Roy Eldridge in 1938. One of the is pretty popular, but the other one isn’t released, Jan Evensmo gave me a copy from his private archive long time ago. This comparative study, based on transcription and analysis is very interesting in order to check Eldridge’s style, generally perceived as a transitional player between Swing and Bop.

I want to thank the personal of the journal, they were warm and effective; also, to Jan Evensmo for providing me that treasure, essential for this study; and above all, to Fernando Ortiz de Urbina, who not only helped me in the translation, edition and general perspective; he has been an essential support for not leaving this project during the almost ten years I’ve been involved with it. Great news, in any case, and an amazing motivation for next projects…

I’ll keep you posted!!


Hoy tengo el inmenso placer de compartir con tod@s vosotr@s la publicación del artículo “The style of Roy Eldridge in 1938: Analytical study through two improvisations on ‘Body and Soul’” en la revista inglesa Jazz Research Journal, de Equinox Publishing. Para mí, publicar un texto sobre un trompetista americano en una de las revistas científicas más importantes (si no la que más) sobre jazz a nivel internacional, supone la culminación de muchos años de trabajo, de frustraciones y de ilusiones, así como un reconocimiento.

Esencialmente, el artículo compara dos grabaciones del tema ‘Body and Soul’, realizadas por el trompetista americano Roy Eldridge en 1938. Una de ellas es bastante conocida, pero la otra no está editada, y me fue proporcionada hace muchos años por Jan Evensmo; lo cual hace que este estudio comparativo, basado en la transcripción y el análisis, sea de gran interés para ver el estilo del trompetista, percibido de forma general como transicional entre el Swing y el Bebop.

Quiero dar las gracias, como siempre, al personal de la revista, cuyo trato ha sido exquisito, rápido y eficaz; a Jan Evensmo, por proporcionarme la grabación fundamental para el desarrollo del estudio; y sobre todo a Fernando Ortiz de Urbina, que además de haberme ayudado enormemente en labores de traducción, edición y visión general, ha sido un apoyo anímico fundamental para no abandonar el proyecto, en el que he estado inmerso casi diez años.

Excelentes noticias, y una motivación extra para próximos proyectos… Os mantengo informad@s!!

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